Kanal Tedavisi

Kanal tedavisi yani Endodonti, iç (endo) ve diş (donti) kelimelerinden türetilmiş Latince bir terimdir. Bu dal, dişin iç kısmında yer alan damar ve sinir gibi canlı dokularda oluşan hastalıkları tedavi etmek ile ilgilenir. Kanal tedavisi, endodonti teriminin bir diğer adıdır. Bu tedavi yöntemi ile dişte oluşan enfeksiyon sonucu önemli derecede çürük oluşması durumunda dişi çekilmeden kurtarma işlemidir. Yapılan tedavi sonrası dişin çürümesine neden olan unsurlar ortadan kaldırılır böylelikle ağız ve diş sağlığı korunmuş olur.

Kanal Tedavisi (Endodonti) Nedir?

Dişin iç kısmında yer alan ve diş kökü boyunca uzanan sinir ve damarlar dişe canlılık verir. Bu damar ve sinirlere pulpa adı verilir. Pulpa dişlerin çıkması ve gelişimi için önemlidir. Aynı zamanda dişte yaşanan her türlü problemin ağrı olarak hissedilmesini de sağlar. Bu dokuda çeşitli nedenlerle iltihap ya da enfeksiyon oluşabilir. Bu durum dişte ağrı, sıcak ve soğuk hassasiyeti, kararma gibi belirtilere sebep olabilir.

Endodonti diş tedavisi, oluşan enfeksiyon sonucu dişi çekmeden eski işlevine kavuşturmayı amaçlar. Pulpaya kadar inen iltihap, diş kanalları temizlenir ve kanal dolgu malzemesi ile doldurularak tedavi sonlandırılır. Ön diş kanal tedavisi de aynı bu çerçevede yapılır.

Pulpaya kadar ulaşan enfeksiyonun bir başka sebebi, dişte oluşan travmalardır. Dışarıdan alınan darbeler ya da bir dişin diğer dişe baskı yapması bu travmaların sebebi olarak gösterilebilir. Oluşan darbenin ya da baskının etkisiyle pulpaya kadar ulaşan enfeksiyon görülebilir.

Diş eti çevresinde oluşan rahatsızlıklar pulpanın iltihaplanmasını etkileyen başka bir faktördür. Bu sebeplerle diş kökleri kullanılamaz hale geleceği için dişin işlevini yitirme ihtimali vardır. Kanal tedavisi hizmetinin amacı dişin çekilmesini önlemek ve tedavi gören dişin işlevine devam etmesini sağlamaktır.

Dişte çatlak ve bölünme de diş iltihaplanmasına yol açtığı için tedavi gerektirir. İltihaplanma sonucunda dişte apse oluşumu gelişebilir. Bu durumda da tedavi için kullanılacak yöntem kanal tedavisi olarak söylenebilir.

Kanal tedavisi sırasında yapılan işlem enfeksiyonlu pulpanın ve sinirlerin alınarak bölgenin temizlenmesidir. Ardından dişe dolgu yapılarak tedavi sonlandırılır. Burada diş tamamen kaybedilmediği sadece dolgu yapıldığı için hastanın herhangi bir kaybı olmayacaktır. Enfeksiyon giderilmediği takdirde çene kemiğine zarar verecektir. Tedavi bu anlamda çene kemiği ile ilgili oluşacak sıkıntıların da önüne geçmeyi sağlar.
Pulpa bölgesinde oluşacak olan rahatsızlıkların belirtilerini şöyle sıralayabiliriz:

● Çiğneme esnasında oluşan şiddetli ağrı
● Dişin renginde oluşan değişim (kararma)
● Diş etlerinde oluşan şişme ve hassasiyet
● Diş etlerinde görülen beyaz kabarcıklar
● Sıcak ve soğuk yiyecek ve içeceklere karşı oluşan hassasiyet
● Yüz bölgesinde oluşan şişlikler

Bu belirtiler eğer tedavi edilmezse dişin kaybedilmesine kadar gidecek riskler oluşabilir. Kanal tedavisi yapılabilmesi için enfeksiyonun pulpaya ulaşması gerekir. Eğer bu belirtilere benzer şikayetler olmasına rağmen pulpada herhangi bir sorun gözükmüyorsa uzman hekim başka bir tedavi yöntemi uygulayacaktır.

kanal tedavisi ve endodonti yapılır çenesi açık pembe dudakların içerisinde bulunan dişlerde

Diş Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kanal tedavisi, pulpada oluşan enfeksiyonu gidermek amacıyla bu bölgedeki damar ve sinirlerin çıkarılarak, bölgenin dezenfekte edilmesi işlemidir. Ayrıca kanallar iyice temizlenip genişletilerek dolguya uygun hale getirilir.

Tedavi öncesi hastaya lokal anestezi uygulanarak, işlem sırasında ağrı hissetmemesi sağlanır. Anestezi yapılıp, dişte uyuşma sağlanınca diş tabakasında ve diş minesinde temizleme işlemi uygulanır. Sonrasında pulpadaki enfeksiyonu temizlemek için diş hekimi dişin üst kısmından küçük bir delik açar ya da var olan boşluk yardımı ile ölü olan sinirleri temizler. Ardından kanalları tamamen temizlemek için bir solüsyon yardımı ile dezenfekte eder. Diş kökü iyice kontrol edilerek bütün mikroorganizmalardan temizlenir. Diş kökü dezenfekte edildikten sonra dolgu maddeleri ile kapatılarak dişin üst kısmına kuron uygulanır.

Kanal tedavisi ardından diş ile etrafındaki dokular arasındaki bağlantı tamamen kesilir. Bunun sebebi yeniden bir enfeksiyon oluşumunu engellemektir. Dişin kökündeki sinirler ölü olsa da diş çiğneme işlevini yerine getirebilir. Ayrıca çene kemiği kullanıldığı için kemik erimesinin de önüne geçilmiş olur.

Kanal tedavisinin ardından dişin ömrünü uzatmak için kişinin yapması gereken dişi iyi bir malzeme ile kaplatmaktır. Bu malzeme hastanın tercihine göre porselen, seramik ya da metal taç olabilir.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Diş kanal tedavisi, süre açısından dişin durumuna göre değişkenlik gösterebilir. Tedavi süreci 1 ya da 2 seans sürebilir. Fakat bu süre dişte oluşan hasarın boyutuna göre değişkenlik gösterebilir.

Tedavi işleminin süresini enfeksiyonun yoğunluğu, ağız yapısı, kanal kökleri ve dişin sayısı etkiler. Genel itibariyle seanslar en fazla bir ya da bir buçuk saat sürebilir. Ama normal bir süreç işlerse bu süre otuz dakikadır.

Pulpanın durumu süreyi etkileyen en önemli faktördür. Pulpadaki hasar büyüdükçe süre uzar. Ayrıca bazı durumlarda kanal tedavisi işleminin yeniden yapılmasına da ihtiyaç duyulabilir.

Kanal Tedavisi Acıtır mı?

Diş endodonti tedavisi sırasında ağrı olacağı düşüncesi yanlıştır. Çünkü tedavi yapılmadan önce kişiye lokal anestezi uygulanır. Böylece hasta işlem sırasında herhangi bir ağrı ya da acı hissetmez. Hasta işlem sırasında hassasiyet hissedebilir. Bu hassasiyetin sebebi pulpanın zarar görmesinden kaynaklanır. Genel itibariyle acılı ve ağrılı bir işlem olduğu düşünülse de hissedilecek ağrı en fazla dolgu işlemi sırasındaki kadardır.

Diş köküne uygulanan işlemler sırasında kullanılan cihazların gelişmesi sayesinde kolay ve rahat bir şekilde tedavi yapılmaktadır.

kanal tedavisi ve endodonti tedavisi yapılır beyaz zemin üzerinde pembe diş eti üzerindeki dişte

Başarısız Kanal Tedavisi Belirtileri?

Kanal tedavisi sonrası uzman hekimin söylediği sürede ve verdiği ilaçlar kullanıldığı halde ağrı devam ediyorsa tedavi ile ilgili bir sıkıntı olabilir. Bu durum, kanal tedavisinde bir hata ya da bir eksiklikten kaynaklanabilir. Burada yapılması gereken şey diş hekimine başvurmaktır. Eğer kanal dolgusu ile ilgili bir sorun oluştuysa dişin içerisi yeniden temizlenerek tedavi tekrar edilmelidir.
Tedavinin başarısız olduğu durumlarda dişin şişmesi ve ağrı görülebilir. Hasta kanal tedavisi işleminin yapıldığı bölgede acı ve ağrı hissedebilir. Böyle bir durumda hastanın yeniden doktora görünmesi gerekir. İşlem başarısız ise tekrarlanması gerekebilir. Eğer ikinci işlemde de problem çözülmezse kök ucu rezeksiyonu tedavisi uygulanır. Bu işlemin de başarısız olması halinde diş hekimi dişin çekilmesine karar verebilir.
Kanal tedavisi başarı oranı oldukça yüksek bir uygulamadır. Fakat başarısız olduğu durumlarla da karşılaşılabilir. Bunların gerekçeleri şöyle sıralanabilir:

● Pulpadaki enfeksiyonun tamamen temizlenememesi
● Diş kökü kanallarının tam olarak kapatılamaması
● Kök kanallarının tam anlamıyla dezenfekte edilememesi
● Kök içerisinde çatlamaların olması
● İşlem sonrası yapılan dolgunun düşmesi sonrası yeniden gelişen enfeksiyon.

Kanal Tedavisi Sonrası Ağrı Olur mu?

Diş kanal tedavisi sonrası ağrı, çok fazla rastlanan bir durum değildir. Ayrıca bu tedavi yönteminde amaç dişi kurtarmanın yanında dişte oluşan ağrıyı gidermektir. Tedavi öncesi hastanın şiddetli diş ağrısı varsa bu durum tedaviden sonraki birkaç gün için hassasiyet hissetmesine sebep olabilir.

Tedavi sonrası dişte ağrı ve acı oluşması durumunda diş hekimine başvurmak faydalı olacaktır. İşlemin uygulandığı dişte hassasiyet, diş üstüne basamama gibi şikayetler olabilir. Bu şikayetler diş hekiminin tavsiyelerine uyulduğu takdirde kısa süre içerisinde geçecektir. Uzun süre devam eden ağrılarda hekime başvurmak gerekir.

Kanal tedavisi yapıldıktan sonra kişinin ağız ve diş sağlığı kurallarına gerekli özeni göstermediği durumlarda dişte yeniden enfeksiyon oluşabilir. Bu enfeksiyon tedavi sonrası ağrıya sebep olur ve işlemin tekrarlanmasını gerektirebilir.

Diş Kanal Tedavisi Fiyatları Nasıldır?

Kanal tedavisi fiyatları diş kök sayısına ve diş yapısına bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Kanal tedavisi ücreti Ankara endodonti uzmanı diş hekimine ve kliniklere göre de farklı seviyelerde belirlenir.
Ankara kanal tedavisi kapsamında Redent Ağız ve Diş Sağlığı Kliniği uzman kadrosu ve steril ortamı ile önde gelen merkezlerdendir.

Kanal tedavisi (endodonti) ve fiyatları hakkında daha detaylı bilgi almak için iletişim sayfamızdan bizimle ile iletişime geçebilirsiniz.